Als je een eigen auto hebt ben je wettelijk verplicht daarvoor een aansprakelijkheidsverzekering (WA) af te sluiten. Die dekt schadeclaims van anderen als jij een ongeluk veroorzaakt. Voor schade aan je eigen auto kun je een casco verzekering afsluiten. Je kunt je autoverzekering uitbreiden met dekkingen voor schade aan jezelf en je passagiers, rechtsbijstand en pechhulp.
Iedere auto moet in ieder geval een WA-verzekering hebben. Dat staat voor Wettelijke Aansprakelijkheid. Als een ongeluk jouw schuld is - of van iemand die in jouw auto rijdt - dan ben jij aansprakelijk voor de schade aan de ander. Dat kan gaan om materiële schade (zoals een deuk) en letsel schade (zoals invalide raken). De schadeclaim kan dus erg hoog worden. Je WA-verzekering zorgt er voor dat die schade betaald wordt.
De WA-verzekering is de minimale verzekering die je kunt afsluiten. Tenzij iemand anders jou aanrijdt, is de schade aan je eigen auto hiermee dus nog niet gedekt. Als je auto niet veel waard is, vind je dat misschien ook niet nodig. Veel mensen kiezen voor de WA-verzekering als hun auto ouder is dan ongeveer 8 jaar.
Deze verzekering keert uit als je auto gestolen wordt of beschadigd raakt door bijvoorbeeld brand, storm, een steentje door je ruit of een botsing met een dier. Als iemand anders jou aanrijdt, dan dekt zijn/haar verplichte WA-verzekering jouw materiële en letsel schade.
Schade aan je eigen auto is dus nog steeds niet gedekt als je deze zelf veroorzaakt. Veel mensen kiezen voor de WA-plus of 'beperkt casco' verzekering als hun auto ouder is dan ongeveer 4 jaar.
Deze verzekering keert ook uit als je de schade aan je auto zelf veroorzaakt. Het is daarmee de duurste verzekering. Maar als je auto veel waard is kan dat toch verstandig zijn. Veel mensen kiezen deze verzekering als ze een vrij nieuwe auto hebben, tot ongeveer 4 jaar.
Deze aanvullende dekking vergoedt schade van de inzittenden, ook als je het ongeval zelf veroorzaakt. Dat kan gaan om materiële schade (zoals kapotte kleding) en letsel schade (zoals tijdelijke arbeidsongeschiktheid). Schade aan je auto wordt niet vergoed, daar is de casco verzekering voor. Alle inzittenden samen zijn tot een maximum bedrag verzekerd, bijvoorbeeld €1.000.000,-.
Deze aanvullende dekking keert eenmalig een vast bedrag uit. Bijvoorbeeld €10.000,- bij overlijden en €20.000,- bij invaliditeit als gevolg van een auto ongeluk. Hoe hoger het bedrag dat je kiest, hoe hoger de extra premie.
Deze aanvullende dekking vergoedt juridische kosten waar je tegenaan kan lopen bij de nasleep van een ongeval met je auto. Wie had er schuld aan het ongeluk? Hoe hoog is de schade precies? In de praktijk kunnen die vragen leiden tot een gang naar de rechter en het moeten inschakelen van allerlei experts. Dat wordt snel erg duur. Het is prettig als je dat niet zelf hoeft te betalen.
Als je pech hebt onderweg, is het prettig als je snel weer verder kunt. Bij een aantal verzekeraars kun je je aanvullend verzekeren voor pechhulp in Nederland of Europa.
Verzekeraars hebben een systeem bedacht om mensen die weinig schade veroorzaken korting te geven. Ieder jaar dat je geen schade claimt, klim je één trede hoger op de bonus/malus ladder. Hoe hoger je op de ladder staat, hoe meer korting je krijgt op je autoverzekering, uiteindelijk tot wel 80%. Als je wel een schade claimt, zak je in één keer een flink aantal treden op de ladder. Je krijgt dan minder korting, dus je premie wordt hoger. Bij een kleine schade is het daarom soms goedkoper om deze zelf te betalen.
Als je een nieuwe verzekering afsluit, kun je je schadevrije jaren meenemen. Daarmee kom je direct hoger op de bonus/malus ladder te staan en krijg je dus een hogere korting.